Sunday, August 17, 2008

Økologisk lagkage og boller til Merle perles fødselsdag

Til Merles 1 års fødselsdag skulle vi lave lagkager for første gang! Efter success med Camilla Plums opskrifter på rugbrød, speltbrød og kanel snegle, så ville vi gerne fortsætte stilen med økologi og så meget som muligt lavet fra bunden af! Det skulle dog vise sig vi ikke kunne få alt økoligisk til lagkagerne!

Merle 1 år

Mor bryder sig ikke om lagkage creme, så hun giver sig i kast med en hindbær lagkage med nougat creme.. den har jeg ikke opskriften på, måske en blogpost senere!

Jeg selv gav mig i kast med en gammeldags lagkage [http://www.anjasopskrifter.dk/showRecipe.asp?recipeID=1152], hvor der var opskrift på bunde og creme!

Det viste sig slet ikke at være svært og meget hurtigt at lave lagkage bundene selv, her er opskriften på bundene tilsat mine noter:

  • Dobbelt potion giver mig 3 bunde som jeg kan flække og dermed have nok til 2 lagkager:
  • 6 æg
  • 240 g sukker
  • 2 spsk vand
  • 100 g hvedemel
  • 100 g kartoffelmel
  • 1 lill tsk hjortetaksalt- dette var noget af en overraskelse, det sved i øjnene da vi ville dufte til bundene efter de var ude af ovnen! De skal lige have lov at dampe kemikalierne af! Selv med den lugt så smagte bundene fantastiskt, var luftige og søde.
  • Æg og sukker piskes, vand tilsættes imens. Kartoffelmel, hvedemel og hjortetaksalt blandes og sigtes i.
  • Jeg havde ingen springform, så jeg hældte det ud på bagepapir, og bagte hver af dem enkeltvis ved 175 grader, varmluft, i cirka 10 minutter hver. Jeg kiggede simpelthen på dem og da de var let flotte brune så tog jeg dem ud.
  • Jeg vendte bunden ud på et sukkerdryset bagepapir, lod den køle lidt og hev forsigtigt papiret.
  • Det var svært at flække bundene pænt i 2 dele. Jeg brugte en stor brødkniv, men det vil helt klart være en fordel næste gang at have en springform at bage bundene i!
  • Den ene af de 3 bunde lavede jeg i en anden omgang fordi jeg brændte en på, og i den omgang undværede jeg faktisk hjortetaks salten, og det gik. Den var lidt mere tynd, og ville være bedst til ikke at skulle være flækket.
Opskriften på cremen manglede angivelse af hvor meget sukker der skal bruges, men det fandt jeg andet steds. Det var heller ikke svært og gik hurtigt. Her opskrift og noter:
  • Nok til en enkelt lagkage, måske lidt i underkanten.
  • 2 1/2 dl mælk
  • 2 æg
  • 2 spsk sukker (dette info manglede på den oprindelige opskrift beskrivelse!)
  • 1 spsk maizena
  • 1 stang vanilje som jeg flækkede med en skarp kniv og skrabede kornene ud. Kornene kom jeg i cremen efter kogning.
  • Æg, sukker og maizena mel piskes grundigt med elpisker i en tykbundet gryde, mælken tilsættes og gryden sættes over svag varme. Vaniljestangen koges med i.
  • Rør konstant, indtil cremen koger og er blevet tyk, den skal ikke smage af maizena grød, hvis den gør, skal cremen koge længere. Vanilje kornene tilsættes når cremen er færdig, og vaniljestangen fjernes. Cremen køles helt af i køleskab.
Så skulle lagkagen samles:
  • En pose frosne hindbær som jeg havde glemt at tø op, men jeg gav dem 3 minutter med 600 w på en tallerken i mikrobølgeoven, det var fint.
  • Jeg brugte ikke noget likør, men bundende kunne stænkes med likør, sherry, eller portvin.
  • 1. bund: jeg havde ingen springform, så jeg samlede kagen uden. Første bund, blev dækket med jordbær syltetøj, derefter halvdelen af den kolde creme over, samt et tyndt lag flødeskum.
  • 2. bund: der lagde jeg hindbærne, resten af cremen og lidt flødeskum.
  • Sidste bund: med sukkersiden opaf, og så et tyndt lagt flødeskum, og flødeskum rundt på kanten! Det kunne nok have været noget mørk smeltet chokolade, for det blev jo en del flødeskum!
  • Vi brugte ikke glasur, men kunne laves og bruges således: flormelis og en væske. Tilsæt din valgte væske lidt af gangen til glasuren er tilpas tykt flydende. Fordel glasuren over toppen, og still kagen i køleskabet i et par timer, helst til næste dag.
  • En anden gang vil jeg gerne bruge ananas stykker, lidt mere creme og lidt mindre flødeskum da det var lige på kanten!
Det blev rigtig godt, kun næsten for meget flødeskum efter min smag :-)

Lagkager

Men som sagt, det hele blev ikke økologisk til lagkagerne, det gjorde det til bollerne, det kan nemt klares. Det som manglede var Maizena og kartoffelmel, og så glemte jeg fuldstændigt at købe økologiske hindbær :-/ Ellers ingen problemer!

Og i følge ekspedienten hos Egefeld i Valby så kan man ikke få økologisk kartoffel mel eller maizena mel. Han arbejder også i Egefejl på Frederiksberg og har ikke hørt om det. Det er nok kun et spørgsmål om tid så kommer det, og han mente de var nogle af de første til at få nye økologiske produkter på hylderne.

Til chokoladen skulle vi naturligvis have nogle fødselsdagsboller! Det blev til 2 forskellige, nogle med en ny opskrift med meget smør og de gode gamle kendinge som er lidt sundere Camilla Plums opskrift med under halvt så meget smør!

Camilla Plum fest bolle opskriften har jeg brugt før [http://raaberg.blogspot.com/2008/05/vi-vil-ha-wienerbrd-og-fdselsdagsboller.html], de er altså mere lækre synes jeg, man kan godt smage de er lidt mindre smørholdige, men stadig saftige og bløde.

Men her er opskriften på de meget smørholdige boller, de var også gode, plus at vi jo puttede glasur på da vi lavede bollerne til en slags kagemand, dog uden slik på:

Boller

Opskrift med mine noter:
  • 225 gr rigtig smør
  • 3½ dl letmælk
  • 2 pakker økologisk gær (lidt under 80 gr)
  • 1 æg
  • 2 spsk sukker
  • 1 tsk salt
  • Jeg sprang kardemommen over!
  • 750 gr hvedemel
  • 1 æg til pensling
  • Glasur: 2 dl flormelist + lidt meget lidt vand.. ingen frugtfarve og den blev lidt tynd.
  • Vi brugte ingen pynt, men man kan jo bruge nødder, tørret frugt, kagekrummel
  • Jeg smeltede smøret og kom mælken i, og varmede kun ganske let op inden gæren kom i.
  • Dejen hævede rigtig meget op i løbet at et par timer!
  • Jeg lagde bollerne så det lignede en dame, penslede dem, og bagte hende i 225 grader, omkring 15 minutter, man kan se når de er brune og flotte! Lige inden servering kom der glasur på!

Økologisk lagkage og boller til Merle perles fødselsdagSocialTwist Tell-a-Friend

2 kommentarer:

Havehyrden said...

hej
Du havde en gammelt indlæg om designer kopi møbler. Læser man dette er der tilknyttet en del reklamer for disse kopifirmaet. Er det noget du har kendtskab til eller?

J said...

Hejsa

Går ud fra du tænker på denne http://raaberg.blogspot.com/2008/02/designer-kopi-mbler.html

Det blog indlæg er ikke ment som reklame for nogle firmaer, det er blot noget info jeg gerne ville gemme :-)

smid gerne kommentarer på det blog indlæg i stedet for det her.