Monday, January 21, 2008

Mit middel mod tandpinen!!

I dag fik jeg fuldført behandlingen min akutte tandpine som opstod natten til onsdag i sidste uge!

Forud for fuldførelsen i dag, var der en hård nat og en akutbehandling næste morgen, her er hele historien:

Sidst jeg skrev var jeg på vej på apoteket, og jeg regnede med at de Brufen piller jeg skulle have ville tage tandpinen! Meen det skete slet ikke! Da jeg kom hjem omkring halv 3 tiden tog jeg 2 panodil og en 600 mg brufen. Jeg vred mig i næsten en time og vidste ikke hvad jeg skulle gøre...


dentist-tandpine.jpg

Så var det jeg så nogle gamle tegnefilm og billeder for mig, med koldt omslag og is om hagen! Jeg gik straks i fryseren og fandt et køleelement som jeg kunne bruge som hovedpude! Det var koldt, men det virkede!!! Så kan det godt være at Brufen'en også var begyndt at virke efter en times tid, meen jeg faldt i hvert fald i søvn lidt efter!

Om morgenen blev jeg nød til at spise endnu en Brufen, det gjorde jo nas! Og klokken var kun lige 8.15 så ringede jeg til min tandlæge! Desværre var Peter Buschmann på ferie og det var en kort dag for klinikken, de lukkede kl.12. Det lød ikke godt, men den anden tandlæge Per Formann fandt lidt tid og jeg fik lov at komme til akut klokken 10.45. Kæmpe stort TAK for det!

Det viste sig at roden af tanden var gået lidt opløsning, og gæring og betændelse havde skabt et overtryk. Et overtryk som skubbede nerven op mod en fyldning som lå meget tæt på nerven! Alt dette ville i følge Per Formann kun være blevet værre! Så vupti, en moderne hurtig rodbehandling, sammensat af et ordentlig skud bedøvelse og så væk med nerven.. det var smertefrit og tog kun en halv times tid da jeg kom til!!

Det blev afslutningen på den værste smerte jeg nogensinde har oplevet... det var nogle grimme 6 timers tid fra kl. 18 til cirka kl. 4. Derefter var det til at klare, og nu er rodbehandlingen fuldført.. skønt!

Nå ja forresten, da Peter Buschmann fuldførte rodbehandlingen i dag så ville han lige file en af rodkanalerne yderligere, og dælme om så ikke filen knækkede nede i en rodkanal! Den var ret krum... æv! han sagde dog det ikke skulle betyde noget for for den anden rodkanal mødes i bunden med den første rodkanal, så det stads der skulle ned, det kom ned! Meeeen er det nu til at stole på? Hvad hvis der senere kommer komplikationer og jeg skal have lavet det om? Hvem skal så betale? Skal jeg allerede nu sikre mig nogle beviser eller hvad, er der nogen som har nogle anbefalinger? I så fald må i meget gerne efterlade en kommentar!

Hele forløbet koster cirka 2500 inklusive moms, det synes jeg er ret meget. kr.782 for akut oplukning inkl. 2 røntgen. Anden gang er det 3 rodfyldninger ialt ca. kr.1800, og så faktisk 2 røngten som det lød som om kun var nødvendige fordi han skulle se hvordan filen sad! Det virker urimeligt at jeg skal betale for at han knækker en fil og vil tage ekstra røngten!

Nå men jeg husker i hvert fald at en lurende smerte fx. isning ved koldt og varmt skal tjekkes! Det kan være tegn på en kommende rodbehandling!


UPDATE:
Der var en på ekstrabladet.dk som havde et godt tip, det skal jeg huske at prøve:
...og koldt vand hjælper HELT vildt (i hvert fald i min situation), så jeg gjorde det samme. Jeg fandt dog hurtigt ud af, jeg skulle på toilet hele tiden, så jeg fandt mig en spytbakke, for man behøver jo ikke drikke det, men blot have det på stedet, der gør ondt.

Mit middel mod tandpinen!!SocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: