Sunday, January 20, 2008

Boxercise i fitness center

Efter jeg har fået ladet mit pulsur op igen, så skulle det blive sjovt at se hvordan kurven for en boxercise/boxing time hos Poul Duvill i Fitnessdk.dk ville se ud. Jeg har gamle kurver fra bokse træning hos S.A.T.S, men ingen tidligere andre fra Fitness.dk.

De gamle timer hos SATS med Kenneth og træner Mark var helt vildt gode! Der var den rigtige træningsstemning som gør at det bare bliver gode timer! Alle fyrer den af 100%, og Mark er super til at motivere, finde på gode træningsvariationer, og vælger samtidig noget "tysk techno fyr den af musik" som bare passer! Med en makker som Kenneth som aldrig bliver træt, så var det bare de helt perfekte motionsboksnings timer! Desværre er Mark og Kenneth, stadig i S.A.T.S, så jeg ser dem ikke, men kender jeg dem ret så er der stadig fuld knald på :-)

Jeg holder virkelig meget af lørdagstræning med Poul Duvill i Fitnessdk på Nygårdsvej. Efter jeg har fået lidt mere familieliv end førhen, så har jeg ikke samme tid til at træne. Det bliver faktisk kun til een boksetime per uge, og netop derfor skal det være timen hos Poul Duvill, for den får man bare 110% udbytte af, hver gang!

Som det kan ses på puls kurven, så er der masser af interval træning i lidt under første halvdel af timen. Det er noget der tærer på kræfterne! Hovedparten af timen foregår i boksesalen, enten en del på sandsæk, på pletpuder, speedbolde og normale boksebolde, og noget sparring i ringen med en makker der passer ens niveau, højde og drøjde!

Lad mig gennemgå første halvdel pulskurven i detaljer. Op til punkt 3, foregår det med kondi træning på 1. sal, hvor der er en løbebane rundt i salen, den er 110 meter lang! Først opvarmning: 5 baner af 110 meter, derefter nogle intervaller, denne dag: 4 intervaller af 100%: 6, 4, 6 og så 4 baner. Derefter 2 og 2 på fitness kondicykler, 3 gange 2 minutter hver, fuld skrue på belastning 10(af 12), man ser hvilket hold der kommer længst. I går kørte vi 5,25 km, rekorden for mit holds vedkommende lidt over 6 km. Jeg plejer at kunne holde cirka 100 omdrejninger per minut. Efter cykling har vi roning, i går var det en kort tur med 3 personer på hvert hold i stedet for 2 da der var ret mange til træningen. Det blev så kun 2 gange 300 m hver (i stedet for normalt 3 ture), på belastning 2(af 10), ialt 1800m, bare hurtigst færdig. Man plejer at kunne holde det på omkring 1m35s-1m45s per 500 meter.

Anden halvdel af pulskurven er den deciderede boxercise/boksetræning i boksesalen. Denne dag var der 5 stationer, startende ved punkt 4 efter en lille pause til at tage håndledsbind på og få sat musik på. Og der sluttes af med 10 minutters mavetræning! Træninsstationerne bestod denne dage af: først pletpuder, jeg holdte for min makker på første omgang. Derefter sparring i ringen, man enes om fx. kun at slå på skuldre og mave. Tredje station er hurtige slag på små sandsække, fjerde station er hårde slag på normale sandsække. Så en lille "pause" med speedball, inden det hele starter igen een gang til. Der bytter man naturligvis med sin makker, så jeg slog på pletpuder og jeg skiftede fra speedball til almindelig boksebold! Kanon træning! Og iøvrigt med lig de andre Fitnessdk timer, fx. onsdags træning med Torben eller fredagstræning med Tina! Alle kanon timer med gode deltagere og trænere :-)

Angående det med at finde en makker på niveau til boksecise sparring, så løser det sig altid for der er mange forskellige niveauer på lørsdags holdet. Kun een gang indtil videre er jeg sat sammen med en rigtig bokser! Jeg burde have fattet mistanke da han sagde "Vi tager den med ro ik, jeg har glemt min tandbeskytter" - doh! Jo jeg blev krøllet sammen i løbet af nogle sekunder, der var bare for meget fart på og jeg kunne ikke undvige eller ramme.. hehe! Det var nu egentlig meget sjovt lige at mærke hvordan der er mod en der rigtigt træner boksning ehe... selvom jeg ved jeg er i nogenlunde god form, så er det bare ligemeget mod en der kan bokse ;-)

Generelt vil jeg sige at boxercise (motionsboksning) og bokse træning er meget bedre allround træning end spinning. I stedet for kun kondi træning på spinning cyklerne så får man både kondi og styrke samtidig i en boxetræning!

Spinning er godt, ingen tvivl om det.. jeg ved det! Jeg har været intruktør i Ve og Vel på Amager (nu SATS center), jeg har spinnet på hold kun med cykelryttere i Værløse Farum Cykelklub (VFC) dengang jeg kørte landevejsløb og mountainbikeløb. Jeg spinner stadig et par gange om måneden, og har gjort det siden de gamle dage da det hed Bodybike og foregik i Form og Fitness i Møntergården på Gothergade. Det var dengang Dorthe og Charlotte var instruktører, og Chris MacDonald sad sammen med Martin og jeg selv på cykler flere gange om ugen, også hver fredag morgen kvart i 7! Jeg kan huske Chris var meget begejstret for spinning som supplement til hans ro træning - det var godt nok motiverende for os andre at have ham siddende der! Det var tider :-) Måske Chris McDonald eller andre kunne give en fysiologisk sammenligning mellem boxercise(motionsboxing) og spinning(bodybike), det vil være interessant at høre! Chris ved så meget om kroppen før/under/efter et utal af træningsformer, så han vil sikkert kunne analysere det efter ganske få boksetimer hos en god træner, fx. Mark heeh

Skulle der iøvrigt nogensinde komme endnu et dansk Biggest Loser tv show så ville Mark, Poul eller Chris MacDonald være perfekte coaches :-) Sikkert næsten lige så gode som Jillian Michaels og Bob Harper! Det gad jeg godt se!

Anyway, hvis man vil have lidt mere ud af sin tid i træningslokalerne, så tag til en boxercise time. Meen inden du farer afsted, så husk at det skal være i et godt center, hvor der er sandsække fra loftet og en god stemning på holdet. Stemningen er det vigtigste!! Uden en god stemning kan man ikke rigtig komme op og fyre den af 100% gennem hele træningen! Og sandsækkene er desværre ikke standard i alle fitnessdks centre, men jeg ved de findes på Nygårdsvej, Valby og i Glostrup. Og også i SATS på Englandsvej på Amager hvor Mark trænede os i gamle dage.

Desværre er der ikke den fede træningsstemning og knald på i Glostrup.. det er primært deltagernes egen skyld. Diverse trænere gør deres bedste for at motivere med musik og trænings variationer, men det lykkedes bare ikke... surt for træner og deltagere, æv for alle.. Jeg håber det bliver bedre i fremtiden for jeg bor jo tæt ved :-)

Så når du har besluttet dig for at tage afsted til boksercise, så husk at vælge et sted som kommer anbefalet. Jeg anbefaler enhver boxercise(motionsboksning) time på Østerbro(Nygårdsvej) og hvis man ikke kan komme der, så er Valby nummer 2.

Fitnessdk i Valby (Torvegade) er også godt, ligner på visse måde træningen på Nygaardsvej. Træneren i Valby, Thomas Damgaard (Løvehjerte eller Lionheart), har super tekniske timer og der er kanon stemning på holdene :-) Selve centeret er i øvrigt helt nyt og saunaen efter træning er hele turen værd!

God fornøjelse!

Boxercise i fitness centerSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: