Tuesday, January 29, 2008

Overvågning af dine IT aktiviteter

Ind i mellem dukker snakken om terror pakken og IT overvågning op igen. Det er godt man bliver mindet om det, for efter min mening er det en glidebane!

Principielt har jeg altid været modstander af den slags IT overvågning, simpelthen fordi jeg ikke synes det kommer andre ved hvilke hjemmesider jeg besøger eller hvad jeg skriver i private e-mails. Hvis andre skal vide det, vil jeg selv vælge det, for eksempel ved at skrive om det på en weblog som denne. Så sådan set vil jeg bare gerne skjule mit privatliv!

I øvrigt kan man gøre meget for at skjule sine aktiviteter, det er bare mere eller mindre besværligt. Dem som virkelig har noget at skjule skal nok finde ud af det! Det gider man dog bare ikke selv, og dermed bliver man overvåget!

Der er meget god debat på nettet og i dagspressen om hvorfor det kan være nødvendigt at skjule sine aktiviteter, for eksempel hvis man anonymt vil fortælle om problemer på sin arbejdsplads. Jeg synes bare at ens privatliv bliver krænket ved at man blive kigget over skuldren hjemme i stuen!

IT-Politisk forening lavede i sin tid en såkaldt Polippix LiveCD som man kan boote fra, og så surfe via et Tor. Jeg har ikke prøvet den, for man gider jo ikke rigtig, men måske kan det være praktisk at have klart en dag :-) Her er en liste over noget af det software som kommer med LiveCDen:

TOR
Brug nettet uden at kunne spores!
mPlayer
Afspil alskens medier
k3b, k9copy, mencoder mm
Kopiér >
CD'er og DVD'er
MAC-changer
Undgå at blive genkendt på dit lokalnetværk - bliv anonym på netcaféen
EtherApe
Se hvem du og andre taler med
Kryptering og signering
Sørg for, at din mail ikke kan læses af andre.
IP-telefon
Tal i telefon via nettet. Det er billigt, og hvis du gør det rigtigt, kan du ikke
spores.
Virtualisering, emulering og sandkasser
Hvordan man kører fx den politiske CD i sikre og rene omgivelser
Slet din harddisk
Så den aldrig bliver læst igen.
Involvering
Hvis du gernel vil vide mere om den Politiske CD eller vil hjælpe med at gøre den
bedre
Video om Trusted Computing
Se en video om Trusted Computing

Overvågning af dine IT aktiviteterSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: