Saturday, April 12, 2008

Boxercise med en gammel ven - fitnessboksning er så godt!

Efter jeg var stødt på Tanja Hall til spinning for noget tid siden så fik jeg genoprettet kontakt til min gamle min gamle fitness bokse makker Kenneth fra S.A.T.S på Englandsvej, Amager. Det var super for jeg ville rigtig gerne træne med Kenneth igen. Han giver den jo fuld gas, har humor og er pisse stærk selvom han ingen parader har hehe ;-) Altid god og sjov træning med ham!

Eftersom Kenneth stadig er medlem af SATS og jeg er medlem af Fitnessdk så skulle vi jo lige finde en prøvetime til mig i SATS, men det var ikke et problem.

Nu var det jo 2 år siden jeg skiftede til Fitnessdk, men jeg havde en ide om hvordan SATS boksetræning var dengang, nemlig meget mere fitnessboksning end jeg er blevet vant til ved boksetimerne hos Poul Duvill på Nygårdsvej og Thomas Damgaard i Valby som jo i høj grad også handler om at lære deltagerne at slå rigtig og ikke mindst at bevæge sig rigtig.

Jeg husker SATS motionsboksning således (men det er min oplevelse med og gælder jo nok heller ikke alle instruktører!):

  • Ikke meget teknik - også selvom intruktørerne var gamle amatør boksere og ved hvordan man bokser rigtigt!
  • Ikke så meget sandsække, mest puder (ikke pletpuder) som holdes af ens makke
  • Høj musik.
  • De fleste instruktører var militær agtige, med armstrækker straf og lignende.. ikke for meget.. holdt på et sjovt niveau hvis man altså kan lide den slags.
  • Ingen mulighed for sparing, kun lidt dask på lår og skuldre uden handsker.
Og jeg fik så utrolig meget ret. Boksetimen hos "Slaske" var et inferno af musik, skiftende øvelser med makker på sandsæk og med slagpuder(ikke pletpuder), håndvægte, løb, reaktionsøvelser, armstrækkere, maveøvelser.. det hele blandet godt sammen med en kanon stemning på holdet - alle giver den 110%.. sådan kan gode motionsboksetimer være! Det var virkelig fedt til en afveksling fra de normale timer jeg går til. Kenneth slog også præcist så hårdt som jeg huskede.. puha man bliver helt øm i brystkassen af at holde puden for ham ... og så presser vi i øvrigt lige hinanden en tand mere end med andre .. så man bliver fuldstændig brugt.. hehe.. love it!!

Hele timen tog vel en time og et kvarter, og så fulgte der lige 30 minutters løbetræning ned til søerne og tilbage.. jo.. en god hård time!

Nu når jeg så til det jeg egentlig synes er interessant.. nemlig forskellen på motionsboksetimer! Det blev meeget tydeligt efter denne SATS time.. forstået på den måde at forskellene groft sagt er således:
  • SATS når det er bedst er som beskrevet ovenfor: fitnessboksning uden at lære folk at bokse, altså ingen modstander, men det er super træning til en god form!
  • Fitnessdk har både timer som SATS, men har også "rigtige" motionbokse timer hvor man træner som var der en modstander! Altså lærer parader, undvigelse, bevægelse, let sparring og forfinelse af de forskellige former for slag og kombinationer.
Jeg holder sådan set af begge former, afveksling er godt!! Og uanset hvilken form så er motionsboksning super for ens krop og sjæl.. det er en perfekt form for træning både mentalt og fysisk! Som jeg har snakket om før, bedre end spinning og styrketræning for sig selv.. det er en genial kombination:
Generelt vil jeg sige at boxercise (motionsboksning) og bokse træning er meget bedre allround træning end spinning. I stedet for kun kondi træning på spinning cyklerne så får man både kondi og styrke samtidig i en boxetræning!
I både SATS og fitnessdk kan man dog være uheldig at der ingen stemning er på et hold og så virker det bare ikke. Sådan er det typisk i Glostrup fitnessdk desværre.

Anyway, Kenneth sendte mig et par gode links, et af dem er til Henrik Leths firma website hvor der er nogle rigtig interessante beskrivelser af hvorfor fitnessboksning er så godt. For eksempel dette men der er mange flere gode:

Hvad kendetegner en god FB time

At man er fuldstændig færdig efter timen og nærmest skal kravle ud i bad. At musikken er super (helst trance eller andet lign.), som motiverer én til at ”fyrer” den helt af og give sig fuldt ud.
Bortset fra det med at musikken skal være trance så er jeg helt enig! Det med trance og techno, passer rigtig godt på de gamle timer jeg gik til i SATS, hvor det var meget trancemusik, for eksempel havde Mark noget skide godt tysk trance!

De seneste par års boksetræning i fitnessdk hos fx. Poul Duvill og Thomas Damgaard er ikke samme type træning. Der er ofte gangster rap musik, og det fungerer rigtig godt! Selve træningen er også hård på en anden måde. Hos de to proffer lærer man som sagt mere og mere at slå rigtigt, holde sine parader og bevæge sig rigtigt i forhold til modstanderen. Det giver en helt anden træthed i musklerne.. og det er mindst lige så fedt som decideret fitnessboksning.

For både fitnessboksning og boksetræning synes jeg følgende citat er helt perfekt, jeg kunne ikke sige det bedre selv :-) jeg er nok temmelig afhængig og vil gøre næsten alt for ikke at misse min lørdagstræning eller anden boks time på Nygaardvejs fitnessdk:

Afsluttende kommentar

Det er super træning og man går virkelig og glæder sig hele dagen, de dage man skal til træning, og man gør alt for ikke at ”misse” en træningsdag..
Også disse citater rammer plet, og gælder efter min mening for både boksning og fitnessboksning:

Hvor træner du FB

Jeg cykler efter de gode instruktører, hvilket p.t. er Robert, Marck og selvfølgelig dig selv. Lasse og Thorsten har også nogle gode timer, og jeg var glad for Danse-Matthias. Det er i øvrigt ikke kun instruktøren, men også holdet der er vigtigt. ...

Hvad kendetegner en god FB time

Der er flere ting. 1) En god boksetime er der hvor man føler, at man har overgået sig selv. Hvor man har været rigtigt presset, så man ikke har kunne koncentrere sig om andet end træningen. Selvom det bare er et par minutter af gangen, så er man rigtigt dejlig afslappet bagefter, fordi hverdagen har været glemt. 2) En god time kan også være én hvor man synes, at man har lært noget. Har fået rettet sit slag lidt til. Føler at han har slået hårdt og rigtigt. 3) En god time er én hvor der er stemning. Hvor hele holdet er med på, at der skal trænes igennem, hvor spejlene dugger, og man kan mærke at det koger fordi der bliver råbt og skreget af folk. Hvor løb frem og tilbage i salen bliver til en lille konkurrence. 4) En god time kan også være en hvor man har mødt sine venner, og fået snakket med dem. Fået aftalt at gå i biffen sammen eller at tage i sommerhus.

Der er i øvrigt en masse billeder af fitnessboksning, taget i fitnessdk Falkoner center på Frederiksberg så vidt jeg kan se. Og endnu flere i den flickr gruppe som der er lavet, i forbindelse med boksetræningsturene. Et par af festbillederne ser liiiiidt nørdede ud hhehe :-)

I forbindelse med at jeg snakker og træner lidt med Kenneth igen, så har jeg overvejet den elite weekend bokse træningslejr som der er hvert år. Men efter jeg har hørt rygter om at det køres meeeeget militær agtigt med straf til enkelt personer, fx. sveddragt i 3 timer, straf træning i isolation uden andre, 100 armstrækkere, eller gå i Netto og handle med en jernstang bundet bag nakken og om begge arme (som et kors).. ja så skal jeg i hvert fald ikke afsted..

Ingen som kender mig er i tvivl om at jeg elsker hård træning, også helt ud til grænserne af hvad man fysisk kan holde til. Men for at man kan presse et hold eller enkeltpersoner ud over det fysiske og over på det mentale, og tilmed køre en slags psykisk pres på dem foran fremmede mennesker, så mener jeg det kræver gode fagkundskaber.. og at folk i øvrigt kender hinanden godt.. altså det kan være godt som teambuilding. Og selv professionelle teambuildere skal passe på de ikke ødelægger mennesker!

I øvrigt synes faktisk fælles straf til et hold kan være sjovt.. og lidt til enkelt personer er også helt i orden. Men det jeg har hørt om bokseweekenden grænser til det syge, måske til mobning.. og jeg ved ikke om instruktørerne ved hvad de har gang i.. har de uddannelse nok til det? Og ved de hvem af deltagerne som kan tåle det og hvem der ikke kan? de kender jo langtfra alle deltagere. Jeg vil i hvert fald håbe de KUN gør det ved dem som de kender og ved kan klare det! Men anyway, jeg gider ikke tage chancen og risikere at blive brudt ned af en fremmed træner, foran fremmede mennesker, helt uden folk jeg kender og som jeg ved jeg kan stole på.... det er for risikabelt! Forresten er det jo også det med at billeder fra træningslejre lader til at blive gjort offentlige og kan ses uden login, men det kan jo være man bliver spurgt om det er i orden hvis man er med på billedet... sådan bør det i hvert fald efter min mening være!

Så jeg nøjes med mine motionsbokse timer i Fitnessdk, der bliver man presset, men det er også sjovt og man kan altid sige fra :-) Det er professionelle trænere og de er super til at motivere på en god og sund måde!!

PS: Jeg faldt i øvrigt over en alternativ booking service til fitnessdk's timer, det ser da spændende ud, godt initiativ :-)

Boxercise med en gammel ven - fitnessboksning er så godt!SocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: