Saturday, November 21, 2009

Elias kommer til verden

Fantastiske følelser.. efter 9 måneder og 3 dage så besluttede Elias sig for at komme ud til sin stolte mor og far!! helt perfekt og dejlig er han :-)


Veer - første tur til fødegangen - hjem igen
Mor havde tegn på veer tirsdag aften, samtidig med jeg havde en aftenvagt for arbejdet. Halv 5 blev jeg så vækket af farfar som ringede på.. det viste sig at mor havde ringet fordi veerne var taget til.

Det kom lidt bag på mig, så jeg blev nødt til lynhurtigt sende et par arbejdsmails, afslutte/videregive lidt sager, og så afslutte rapport for nattevagten! Lidt over 6 kørte vi så til hospitalet!

På fødegangen havde mor 1 cm livmoderhals tilbage, og det var derfor passende at tage hjem og slappe af, lade veerne arbejde mere. Det blev derfor til en smertestillende cocktail, og så var vi hjemme og sove kl. 8. Jeg var selv meget træt og sov til kl. 11, mor fik vist ikke sovet så meget.

Mor har kraftige veer - forberedelser
Hele eftermiddagen gjorde jeg klar, ryddede op, lavede rugbrød, pizzadej, bolledej osv osv. Samtidig lå mor i sengen, stod i badet og havde kraftigere veer. Det lød hårdt .. ikke meget jeg kunne gøre.. jeg forberedte bare så meget jeg kunne: opvask, vaskede tøj, brød osv osv

Tilbage på hospitalet - modtagestue på fødegangen
Cirka klokken 3 var vi tilbage på fødegangen.. gennem regn og storm.. det virkede som om noget var under opsejlning hehe

Nu var mor 2 cm udvidet, havde meget kraftige smerter, råbte på epidoral og jeg skulle passe på hvad jeg sagde :-) Vi kunne dog stadig snakke lidt om videoen på youtube med manden som oplevede en simuleret fødsel.. så helt grelt var det ikke endnu :)

Men 2 cm udvidet er for lidt til at give noget smertelindring, som for eksempel lattergas eller epidoral. For at få det skal man betegnes som værende i aktiv fødsel, hvilket man siger er 4 cm udvidet.

Inden man går i aktiv fødsel kan veerne gå i sig selv, og man skal starte forfra. Så smertelindring består indtil videre af varme håndklæder fx. på lænden. Og havde vi været hjemme kunne mor været gået i varmt bade.

Fødestue og lattergas
Efter et par timer med store smerter og fokus på vejrtrækning, og omkring 1 cm udvidelse per time, så blev vi endelig flyttet fra modtage stue ned til en decideret fødestue.

Så fik mor lov at få lattergas..30 procent gas og 70 procent ren ilt tror jeg det var. I følge mor så hjalp det slet ikke mod smerterne, men det var nærmere en metode at få 100% fokus på hvordan vejrtrækningen foregår: lange stræk, helt ned i maven, og ligesom sukke luften ud, samtidig med skuldrene slapper af.. kroppen skal være tung, og vejrtrækningen skal hjælpe veerne og tage smerten fra veerne. Jeg forsøgte at snakke lidt yoga afslapning og vejrtrækningl, meeen mor var ikke så frisk på mine forslag hehe :)

Epidoral
Stort set siden onsdag middag har mor skreget på Epidoral, og 19.30 var der gevinst! Jordemoderen havde fanget en anæstici læge som var nede ved et kejsersnit, så han kunne lynhurtigt hjælpe.

Mor sad op og rundede ryggen.. hovedet ind i maven på mig.. jeg lukkede øjenene.. jeg kan slet ikke klare tanken om en stor nål ind i rygraden, men mor var iskold.. det skulle hun bare have!!!

Presse trang og presseveer
Allerede kort efter epidoralen havde mor presse trang. Men det er meget tiltagende her klokken lidt over 21. Jordemoderen undersøger og jo... mor var helt udvidet, omkring de 10 cm man skal være udvidet!! så tror faen da at det har været nogle hårde smerte veer!

Inden mor skulle begynde at presse så skulle Elias bevæge sig længere ned i bækkenet. Det kan tage kort eller lang tid, så vi væbnede os med tålmodighed, lod epidoral og veer arbejde. Jeg håbede bare ikke at det hele ville gå i sig selv, men det kan det vel næsten slet ikke når det hele er så fremskredet i processen.

Vi holdt nøje øje med CTG kurverne for puls og ve-tryk. Så længe at pulsen dykker i takt/synkront med en ve, så er alt i orden. Og pulsdykket må godt være en anelse bagefter, men ikke ude af sync. Og pulsdyk skal være spidse, det vil sige kortvarige, og hurtigt rette sig op igen.

Der var 2 hændelser hvor pulsdykket varede 20-25 sekunder, og det blev noteret, som et tegn på mulige problemer. Indtil vi vidste bedre, så betragtes det som dyk i forbindelse med at Elias skruer sig vej ned gennem bækkenet, så det kan være helt i orden med de få længere dyk i puls.

Skalp-Ph
Inden vi starter presseveerne har jordemoderen bedt lægerne tage en skalp-ph af Elias. For at være på den sikre side angående hans tilstand, om han er stresset osv. Omkring 21.30 var skalpph på 7,20/7,23.. lige over den nedre grænseværdi på 7,20. Det betyder der skal tages ny prøve hvert kvarter.

Mor er nu i gang med at presse, der er 2 læger, vores jordemoder og en assistent. Det er ikke stressende og hektisk som til kejsersnit som med Merle, men der er alligevel intens stemning. Pulsen dykker nogle gange for Elias og mor får ren ilt mellem presse veerne.

Kop
Presseveerne forsætter, det får fremaf, mor knokler, jordemoderen siger vi godt kan regne med 1 times tid, da mor betegnes som førstegangsfødende (Merle blev jo født med kejsersnit), altså godt ½ times tid endnu før man overvejer hvad der så skal ske.

Men så viser skalp-Ph'en som bliver taget ca. klokken 22:15 kun 7,09.. og fødselslægen beslutter så at Elias skal ud med en kop. Den sættes på omkring 22.20, det gjorde vist lidt ond på mor :-( der suge vakuum så den sidder godt fast på Elias's hoved.

Elias kommer til verden kl. 22:24
Ved første ve presser mor, fødselslægen hiver, men ud kommer han ikke.. Den næste ve er nok... ud kommer Elias, det er fantastisk! Elias får navlestrengen viklet af sin hals... 2 gange havde den sneget sig rundt om halsen.. og kommer så op på mors mave! det er rørende og fantastisk, Elias græder... det er en vidunderlig følelse!! Vores perfekte dejlige søn putter sig ind til mor og far krammer mor or Elias..

Elias apgar værdier var 9/1 og 10/5, og han vejes et par timer senere: 3260 og 51 :-)

Først omkring et kvarter efter kommer jeg i gang med kameraet, her er et lille udpluk fra de mange billeder på flickr:

DSCF0862

IMG_4589

IMG_4601

DSCF0871

DSCF0900

IMG_4630

IMG_4658

IMG_4662

Elias kommer til verdenSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: