Thursday, March 20, 2008

Bondegårdsferie - aktiv eller passiv?

På vej på lossepladsen i dag hørte jeg lige P2s påskekøkken hvor der var beretning om et lille påske lams vej fra mark til festbord. Det var fra den økologiske gård Krogagergård:

Jakob Wivel gør de indledende forberedelser til et godt påskemåltid. Han følger lammets vej fra mark til bord via Krogagergård, der slagter lam fra eget opdræt.
I øvrigt så er et påske lam et som fødes til påske, mens det som vi spiser til påske typisk er født i oktober.. nå anyway, da jeg hørte programmet fik jeg lyst til at have gummistøvler og en spand med korn eller æbler i hånden. Fodring af svin, heste, får, høns osv!

Og de fortalte så at man netop kunne komme på bondegårdsferie på Krogagergård:
Mange af vore gæster vender tilbage år efter år, fordi de godt kan lide at komme ud på en gård, hvor man kan slappe af, gå rundt og lege med dyrene, være med til fodring og malkning, gå ture i skoven, eller til åen. Dette er idyl og afstresning for sjælen.
Nå jeg læser at der ligefrem er "bed and breakfast", flere hytter og lejligheder, og man kan være med til fodring og malkning, så tænker jeg om det nu er som en zoologisk have hvor man ikke rigtig er med alligevel? Altså for eksempel rigtig mange børn og voksne som gerne vil kigge og lave noget samtidig! Bliver det lidt for passivt og ikke-nærværende?

Det kunne være rart at vide hvor mange personer der er gæster samtidig på gården, og gerne links til nogle uvildige blog beretninger så man kan se om det er noget? Det lyder jo meget godt på papiret, og lidt som det jeg gerne vil, og hvis vi tager afsted en dag skal jeg i hvert fald nok skrive lidt om det :-)

Jeg kan huske vi var på bondegårdsferie hvor der så vidt jeg ved kun var en pige på gården til at klare det hele sammen med mine forældre og min søster. Det var meget aktiv bondegårdsferie. Det kunne jeg godt tænke mig at komme på fx. til sommer 2009. Helst ikke en alt for samlebånds bondegårdsferie ligesom en charter-bondegårdsferie...

Det bedste ville nok være at kende nogen som kender nogen som kender en hyggelig gård der har brug for en hånd i en uges tid!?

UPDATE:
et par links som kan forfølges:
http://www.ecoweb.dk/ferie/

UPDATE2: til økodag med dansende køer faldt jeg i snak med en økologisk landmand, desværre havde han ikke dyr, så det mente han ikke var så interessant for børn.. det er nok rigtigt! Men måske han kunne skaffe kontakt til et par gode steder...det vil fremtiden vise :-)

Bondegårdsferie - aktiv eller passiv?SocialTwist Tell-a-Friend

2 kommentarer:

Unknown said...

Vi gør ihvertfald hvad vi kan på http://www.lystgaarden.dk for at det netop ikke skal blive noget på samlebånd. Gæsterne bor i stuehuset, som de har for sig selv, ikke noget med ferielejligheder og plads til 47 familier med hver 13 familiemedlemmer. Men helt undgå at det bliver lidt turistvenligt kan man vel næppe...

Unknown said...

http://www.lystgaarden.dk/