Friday, March 21, 2008

Test af løb med løbevogn (cykelanhænger)

Corsaire XLSå fik vi endelig testet vores nye løbevogn. Valget faldt på en Corsaire XL, fordi der var god plads til børn og bagage, den vejede ikke meget mere end til 1 barn, kan bruges til cykelanhænger, er utrolig nem at skifte fra cykel til løb, og har god affjerdring.. og i det hele taget virkede lækker og i god kvalitet nede i forretningen! Så selvom den var dyr, så købte vi den alligevel :-)

Den allerførste tur havde jeg både Merle og Katja med! Katja på cykel, for lige at være der hvis Merle ikke synes det var sjovt, så kunne hun hjælpe med at trøste Merle. Men Merle var helt stille og kiggede bare ud på alting... og så faldt hun i søvn efter 20 minutter! Resten af turen var fin, det var nok Katja som led mest i modvinden ehhe :-)

Den anden tur fik jeg så endelig tid til skær torsdag, en skøn solskinsdag, koldt omkring nul grader og let vind! Vi havde været oppe før klokken 6 som vi plejer og Merle var ved at være træt så det var den rigtige tid der lidt over 8 :-)

Det blev en god tur, men hårdt.. jeg har altså problemer med at få restitueret mine lægge, især højre, det skyldes alt det dansen rundt til boksetræning. Jeg regner med at tage til en spinning time her en af påskedagene for lige at løsne musklerne lidt op, det plejer at virke!

Så løber far en tur med MerleLidt noter om oplevelse af løbevognen:

  • Leveret og ny fra fabrikken, så trak den meget skævt til venstre.. overraskende at det er så svært at lave bedre.
  • To højder for håndtaget er godt nok for mig, men måske ikke så godt hvis man er lavere end mig (176 cm uden sko).. Hvis jeg brugte den høje indstilling havde jeg det med at læne og støtte mig til vognen, så jeg bruger den lave indstilling.
  • Man kan ikke løbe med meget lange skridt med begge hænder på vognen, så risikerer man at ramme fødderne ind i bagsiden af vognen.
  • Een hånd på løbevognens håndtag fungerer rigtig godt. Så kan man løbe lidt til siden, og tage lange skridt uden at være nervøs for at ramme bagsiden. Den lille bue på hver side af håndtaget gør det nemt at finde en håndstilling man kan lide og kan bruge til at styre med!
  • Løbevognen er meget meget nem at vippe let op og ned af mindre kantstene, uden det giver kraftige bump.
  • Der kunne godt være en blødere affjedring. Den nuværende indstilling er den letteste og den er stadig lidt for stiv til en lille pige som Merle på noget over 7 kg.
  • Vognens vægt lægger man stort set ikke mærke til, løbevognen ruller rigtig godt indtil videre. Naturligvis skal man huske at pumpe dækkene godt nok.
  • Vognen er rigelig rummelig, både med plads til flere tasker og den slags bag sædet til børnene. Der er masser af luft, ventilation og plads til børnene, man fornemmer det er en rigtig familie cruiser løbevogn.. ikke en ræs løbevogn!
  • Hjulene er klik af og på, forhjulet er quick spænd som fra racercykel. De virker lidt store, men det er måske nødvendigt da vognen er stor.
  • Selerne til at spænde børnene fast er ikke så brede, eller kraftige, og kan ikke justeres i højden. Men længden kan nemt justeres. Og har man som os kun eet barn i sædet flyttes selen til midten, og de to yderste spænder kan bruges som et ekstra mave spænde.
  • Merle faldt hurtigt i søvn og hendes hoved faldt skråt. Der savner jeg en form for autostol nakke støtte... for det må ikke være rart efter 1 times tid.. selvom hun ikke virkede stiv i nakken.
  • Ryglænets vinkel kan ikke justeres. Der skulle de nok have ladet sig inspirere af en barnevogn hvor man kan "sætte barnet op", fx. et klik system ala en liggestol ville være smart. Så kunne barnet have sovet liggende hvis man går eller løber stille og roligt. Det er nok ikke så godt at ligge *helt* ned hvis man løber meget uroligt, så måske har de valgt en vinkel som virker bedst til både at sove og være vågen. Men den vinkel virker altså lidt for lodret når der ikke er autostol nakke støtte funktion!
  • Alt i alt en god vogn, jeg er tilfreds selvom der er nogle småting jeg ville have lavet anderledes!
Ruten, målte jeg med gmap til noget over 13 km på 1 time og 7 minutter.. puha.. ikke særlig godt :-) men der var også noget af en bakke. Bakken ses tydeligt på pulskurven hvor man kan se det lille plateau inden man skal heeelt op af Hersted Høje! puha

DSCF4730.JPGJeg har nu justeret samlingen til forhjulet, før og efter, og løbevognen trækker nu kun meeeget lidt skævt. Jeg kan ikke justere mere til den side, så jeg håber virkelig det er nok. Det finder jeg ud af næste gang! Men altså spinning i morgen først, for de lægge skal altså have lidt løbe og boksero :-(


UPDATE: jeg har siden fundet ud af det med at vognen trækker skævt lader til simpelthen at kunne rettes ved at sørge for præcis lige meget luft i dækkene.. Er der stor forskel så trækker vognen naturligvis skævt.. doh :-)
Så det eneste problem er faktisk det med manglende justerbar ryglæneller et nakkestøtte system. Det vil jeg helt klart kigge efter hvis jeg nogensinde skal have en ny løbevogn. 
Ud over det, så er jeg meget glad for vognen :-)

Test af løb med løbevogn (cykelanhænger)SocialTwist Tell-a-Friend

1 kommentarer:

Pia said...

Vi købte vores Corsaire XL via nettet hos ABC KIDS - kig på deres www.abckids.dk Selerne kan altså sagtens rykkes op og ned i højden. Min store på 7 år sidder stadig i den! Det der med affjedringen, virker vildt godt for os, fordi du kan indstille den, så den er rigtig rigtig blød, så den passer til barnets alder. Hilsen en glad ejer af Chariot Carriers Corsaire :-)