Thursday, March 20, 2008

Camilla Plums hjemmebagt splet franskbrød - 3. gang er lykkens

Spelt brød hjemmebagNu er jeg ved at føle mig helt vant til hjemmebagning :-) Her i 3. forsøg var afmåling af mel og gær helt perfekt, selvom de tidligere forsøg er da også gået helt okay!

Denne gang skiftede jeg til en anden type gær, økologisk tør gær fra Tyskland (som jeg fandt i Helsekost butikken i Rødovre Centeret, til kr.7 per pakke), det var noget af et sats! Men det gik fint! Senere må jeg se hvad gær jeg ellers kan finde!
Dejen er færdighævet
Jeg lod dejen kold hæve en hel nat i køleskabet og var en smule urolig for om den gær nu også virkede. Jeg brugte en hel pakke Hefe gær til 600 ml vand og 800 gram sigtet spelt mel fra Urthekram, og en spise ske salt (se 2. forsøg for hvorfor det blev de tal og det mel!). Jeg lod så dejen hæver 6 timer i køkkenet, og det fik hævningen i gang, ingen problemer!

Selve resultatet blev ligeså godt om 2. forsøg, men da melen passede med vandet så gik det bare så nemt og hurtigt at blande det hele :-)) Det er da super nemt at lave hjemme bagt brød nu hehe!

Økologisk tør gær fra TysklandMed til historien hører desværre at brødet bliver lidt kedeligt dagen efter, men især 2 dage efter. Og det bliver som tidligere nævnt muggent efter 3-4 dage. Jeg ved ikke om det er specielt for denne opskrift eller dette mel, det ved jeg alt for lidt om, det er jo kun 3. gang jeg bager!!!

Jeg vil i hvert fald forsøge at bage samme dag som jeg skal bruge brødet.. det smager helt fantastisk med lunt brød :-)

UPDATE: jeg fandt en gårdbutik kun med økologiske varer, der i blandt også frisk økologisk gær.

Camilla Plums hjemmebagt splet franskbrød - 3. gang er lykkensSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: